Urinvägsinfektion del två
17.12.2013
Hejsan! Jag skrev en fråga om urinvägsinfektion 4.12, var efter det till hvc och gjorde urinprov då det blev värre, men varken stickprov eller odling visade på infektion... Just ikväll är det riktigt jobbigt, ont i magen (kan vara pga mens också) men det känns som att jag behöver på wc fast jag just var och det svider. Kan det vara något annan infektion eller något? Är helt förvirrad då det är så himla jobbigt att gå runt med det och svaren visade inget.... Tacksam för hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.12.2013
Hej.
Jag tycker att du borde kontakta din hälsocentral. Doximycin brukar bita på det mesta, men om urinprovet inte visade på någonting avvikande och du fortfarande har symtom så borde det nog kollas upp pånytt. En annan möjlig orsakare till symtomen kan vara svampinfektion. Det typiska för svampinfektion är ju klåda och flytningar, men är infektionen ilsken så kan den även ta sig i uttryck i sveda i underlivet och värk i nedre delen av magen. Svampinfektion är en vanlig följd av antibiotikabehandlingar eftersom antibiotikan tar kål på även de bra bakterierna som skall finnas i och på kroppen. Om det finns någon möjlighet att det rör sig om en könssjukdom så bör även detta utredas.
Så mitt råd är med andra ord att kontakta din hälsocentral och be om hjälp. Alla de orsaker jag räknade upp ovan (uvi, svampinfektion och könssjukdomar) går att utesluta med laboratorieprover, och i all synnerhet om de inte visar någonting bör du nog träffa en läkare för att bli undersökt.
Hoppas att det reder upp sig!
Tessi