Värk
14.09.2017
Hej det är så att jag har gjort hål på mina öron, själv alltså. Det blödde då jag stack nålen in. Är det farligt eller vanligt? Det har gått 1 vecka och jag har fortfarande pulserande värk. Värker då jag rör den, då jag Renar den typ. Kan det vara inflammerad eller?
Vill inte gå till läkare eller något för då måste mina föräldrar veta det. Är 14. hjälp mig snabbt snella Hjälp snabbt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.09.2017
Hej.
Då man piercar sig någonstans är det väldigt viktigt att det görs sterilt, d.v.s. att det görs så rent som möjligt för att det inte skall komma bakterier i såret, därför rekommenderas det naturligtvis att man piercar sig hos ett proffs, som känner till både hur hygienen skall skötas och har lämplig utrustning. De verktyg och t.ex. nålar som används hos proffs är sterilt förpackade engångsnålar, det finns alltså väldigt liten risk för smuts på dessa.
Beroende på vad du använt för nål hemma så kan det häna att den inte har varit helt ren, och då finns det naturligtvis risk för inflammation i det piercade området. Jag tycker att du skall besöka din skolhälsovårdare och be hen titta på örat. Skolhälsovårdaren kan också rekommendera olika salvor eller tvättlösningar enligt hur ditt öra ser ut.
Oftast brukar såren läka (även om man har gjort dem själv) men man måste alltid vara noga med hygienen och putsa stället varje dag.
Gå och visa upp örat för hälsovårdaren så får hen ta ställning till saken.
Kram
Tessi