Vattkoppor
19.11.2017
Hej!
Jag har en random fundering, men det är så att min pojkvän (som är född -95), inte har haft vattkoppor som barn. Borde han bli vaccinerad mot detta? Har hört att det är farligt för män om de inte har haft vattkoppor som barn, eftersom de kan bli "sterila" om de sedan får vattkoppor som vuxna. Vattkoppor smittar ju lätt, och tänk om han då blir smittad från vårt/våra framtida barn? Eller till exempel om han råkar komma i kontakt med en barnfamilj där barnen just då har vattkoppor.
(Tack för att ni gör ett så bra jobb! :)) Hon som tänker långsiktigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2017
Hej,
Ja, jag tycker att  det skulle finnas anledning för honom att ta upp saken på hvc. Precis som du säger så finns det risker med att smittas av vattkoppor som vuxen, främst det att sjukdomen är betydligt aggressivare hos vuxna än hos barn. Men vattkoppor hos en vuxen man leder inte till sterilitet. (det är påssjuka som kan göra det.)
Hos en vuxen kvinna som inte har haft vattkoppor kan det däremot leda till fosterskador om hon är gravid.
Precis som du skriver så smittar vattkoppor väldigt lätt, och även om det hos barn är en relativt "lätt" sjukdom så är den alltså betydligt otrevligare för vuxna. Klådan är värre och det tar längre tid att tillfriskna. Om man märker att man har smittats så är det bra om man kontaktar hvc för att då får utskriven en medicin som kan underlätta, men det finns precis som du skriver också ett vaccin. Vaccinet har få biverkningar och ger ett gott skydd. Tyvärr finns det inte i det allmänna vaccinationsprogrammet i Finland så man måste betala det själv, men jag jämfört med att insjukna i vattkoppor så tror jag absolut att det är värt det.
Så ta honom till hvc och få ett recept på vaccinet.
Kram
Tessi