Vem ska jag prata med?
19.04.2022
Hej decibel! Under en längre period har jag haft problem med att om jag är med mycket folk (till exempel i skolan, på stan, på läger) en hel dag så får jag migrän dagen efter. Detta är ett problem för om jag är en dag i skolan och har migrän dagen efter så missar jag ju hälften av skoldagarna. Har tänkt att gå och prata med någon om det här så jag ska få någon lösning på det, men vem skulle vara bäst att prata med? Skolhälsovården, kurator eller psykolog? Person med huvudvärk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.04.2022
Hej,
Det du beskriver om att du kan få migrän efter att du har haft "tyngre" eller mer aktiva dagar är inte så ovanligt. Det är förstås många processer som pågår i kroppen då vi utsätts för stress eller måste koncentrera oss extra mycket på olika intryck, och för personer med benägenhet att få migrän är det inte alls ovanligt att det är just efter eller i samband med sådana dagar som migränen slår till.
Som en person som har upplevt "riktig" migrän vet du ju också själv hur handikappande det kan vara, och att det verkligen inte är frågan om "lite huvudvärk" utan om ett faktiskt problem.
Om du inte ännu har besökt en läkare för din migrän så borde du göra det. Dels för att migränmediciner är receptbelagda i Finland, så man måste få den utskrivna av en läkare. Men också för att du skall få en diagnos på att du har migrän. I det skedet då du börjar jobba och kanske måste ha sjukintyg för de dagar då du är borta från jobbet så är det betydligt lättare om du har en diagnos på det än att du varje gång skall behöva börja förklara dig. I bästa fall kan läkaren skriva ut en medicin som är mer effektiv än "bara" Panadol och Burana, så att du faktiskt skulle ha någonting som fungerar. Med tanke på din ålder så kan det hända att det är just nu som din migrän är "som värst", och att den med tiden kommer att lätta och bli mer hanterbar.
Så mitt råd är först och främst att boka en läkartid vid hvc om du inte redan har gjort det. Men jag tror också att det kunde vara alldeles bra att diskutera med en kurator eller med en psykolog, om det känns som att det är själva situationerna med mycket folk som stressar dig. Det är någonting du kan få hjälp med att hantera, och då kanske inte din kropp skulle reagera på det sätt som den gör nu. Kanske du kan börja med att tala med kuratorn i skolan och se vad hen har för syn på saken? Om du har svårt att veta hur du skall ta upp saken eller var du skall "börja" så kan du t.ex. printa ut din fråga och mitt svar så kan kuratorn läsa dem och sedan får ni ta det därifrån.
Lycka till!
Kram,
Tessi