Yrsel
27.08.2020
Hej, blir ibland yr och får ostadighetskänsla. Domningar och svag i höger arm händer inte lika ofta med någon gång har det hänt i samband med yrseln. Får dessa symtom i samband med jobbet, (jobbar som lagerarbetare, packare).
Första gången (ca 2 månader sen) jag kände av detta var lite extremare fall när jag också fick tunnelseende, overklighetskänsla, blev känslig för ljud, ljus och förvirrad. Det hände efter 10 timmar på jobbet och det var en timme kvar av arbetsdagen. Var inte speciellt stressad den dagen vad jag minns. Glömde att dricka ordentligt den dagen också tror jag så det kanske var orsaken? Eller bara utmattning? Eller något allvarligare? Sedan dess har jag känt yrsel mellan varven och lite svag + domningar ibland men sällan, brukar hugga till i bröstet före domning. Men för det mesta är det normalt. Symptomen uppstår i jobbet men går över av sig själv efter paus.
Mår helt bra psykiskt känner mig inte värst stressad på jobbet. Har ångest oro över andra saker utanför såsom framtiden, tänker mycket på vad ska göra etc. Men inget som jag tror skulle påverka min hälsa. Tänker bara lite extra mycket på det eftersom jag inte ligger i en situation i livet som jag är nöjd med.
Har också ganska spänd nacke. Knackar och brakar när jag vrider på den. Kanske de är orsaken? Anstränger den mycket när jag är på jobbet. Mycket på datorn när jag är hemma också så blir mycket sittande på fritiden. Försöker promenera och motionera ibland minst en gång per vecka. Går mycket på jobbet dock ganska fysiskt jobb.
Min fråga är: Är det något att vara bekymrad över? Kan det vara allvarligt skall jag besöka läkaren? Besöka massage eller sjukgymnast?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.08.2020
Hej,
På basen av det du skriver så tycker jag inte att det låter oroväckande, men givetvis någonting du skall vara uppmärksam på och följa med.
Domningarna, yrseln och overklighetskänslan kan nog ha att göra med att du helt enkelt hade druckit för lite och jobbat så länge den dagen. Och eftersom man lätt blir lite rädd då det uppstår en sådan situation så reagerar man snabbare nästa gång man känner på samma sätt. Så det behöver inte nödvändigtvis betyda att känslan är helt ny för dig, men du är antagligen mer uppmärksam på den nu. Försök att se till att du äter och dricker tillräckligt. Om man dricker för lite och samtidigt får i sig för lite salt i samband med att man svettas eller anstränger sig så är det ganska vanligt att man känner av det just på det sättet som du beskriver.
Känningarna i hjärtat kan vara helt muskelrelaterade, men de kan också bero på att du oroar dig. Hela kroppen är ett system, så även om den fysiska och den psykiska delen kan kännas som olika saker så funderar de inte helt på egen hand utan påverkar varandra hela tiden. Så om du oroar dig över framtiden eller någonting annat så kommer det antagligen på ett eller annat sätt att påverka både dina val och ditt hälsotillstånd, och det är inte enbart negativt för det leder ju också till att man fattar hälsosamma beslut.
Du skriver att du har spänd nacke och att du sitter ganska mycket vid datorn. Jag tycker därför att det skulle vara helt bra om du t.ex. besökte en fysioterapeut. Det kan räcka med ett par besök där fysioterapeuten kan visa dig övningar som både på kort och lång sikt skulle vara bra för dig. Via ditt jobb har du förmodligen någon form av företagshälsovård och via din läkare där kan du också få en remiss till fysioterapi så blir det lite billigare (tyvärr är skillnaden inte stor, men alltid något.)
Trots att jag inte tycker att det låter allvarligt eller oroväckande så kan det vara bra att ta upp dina symtom med din läkare eller hälsoårdare på företagshälsovården, så får de också kolla upp med t.ex. blodprover eller ekg om de anser att det skulle finnas orsak till det.
Kram
Tessi