Snäll hjälp mig
25.11.2019
Hej! Jag har hört att det är bra att känna på sina bröst då och då för att känna om man har några knutar i brösten men hur ska ja känna skillnad på knutar och mjölkkörteln? Är lite orolig för har hittat något men vet inte om jag borde vara orolig eller inte. Oroliga lilla jag:(

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.11.2019
Hej.
Det är inte alls lätt att veta vad som är mjölkkörtlar och vad som kan vara någonting annat, och det är därför man gärna skall börja undersöka sina bröst redan i din ålder så att man lär känna dem och så småningom lär sig vad som hör dit och om det plötsligt skulle dyka upp någonting nytt där.
Undersök dina bröst en gång i månaden, gärna strax efter mensen eftersom brösten då är som minst svullna. Sen försöker du lära dig hur de ska kännas. Det du skall vara uppmärksam på är om du känner t.ex. små och hårda saker som inte har funnits där förr. Det är rent statistiskt väldigt osannolikt att du skulle utveckla bröstcancer i din ålder, men därför tycker jag att du gör det absolut bästa av situationen då du redan nu försöker lära dig hur de skall kännas.
Om du oroar dig över någon speciell punkt eller vill få hjälp med att undersöka dig så kan du gå till en gynekolog som kan undersöka dem åt dig. Antagligen skulle hen inte hitta någonting och då vet du iaf att allt du känner just då är normalt - så då har du en utgångsläge att börja ifrån då du lär känna brösten. Gynekologer undersöker bröst hela tiden så det är ingenting konstigt eller pinsamt med det - och det gör inte ont.
Kram
Tessi