Snippan
15.02.2019
Hej! I min slidöppning är det som att det är något som är i vägen. Jag ser som inte hålet. Det är som lite skinn som är ljusrosa och jag är rädd att jag inte kommer kunna ha samlag i framtiden. Vad är det för något? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2019
Hej.
Min gissning är att det är din slidkrans som sitter lite "i vägen" i din slidöppning. Slidkransen är slidans slemhinna som på unga tjejer kan täcka delar av slidöppningen. Men jag tror inte att det kommer att innebära ett hinder för dig att ha sex.
Har du mens? Om ditt mensblod slipper ut så vet vi ju att öppningen inte är helt täckt (vilket den ytterst sällan är). Jag tycker att du kan börja med att undersöka ditt underliv med hjälp av en spegel, och dina fingrar. Försök att försiktigt känna efter vid slidöppningen. Använd gärna lite olja på pingrarna så att det inte känns obehagligt. Om du får in ett finger i slidöppningen så kan du vara helt nöjd. Då är det någonting du kan upprepa med jämna mellanrum (om du vill) och på sikt så kommer slidkransen att vidgas och ge efter.
Om du inte får in ett finger så kan du antingen ta det lugnt och försöka på nytt efter ett tag, eller så kan du boka en tid till preventivrådgivningen där en barnmorska kan undersöka dig. Barnmorskan skulle vara väldigt försiktig och börja med att bara titta efter hur det ser ut. Om man upplever att det gör ont eller känns obehagligt så kan man alltid säga till.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Ta det lugnt och undersök dig själv i lugn och ro.
Kram
Tessi