Snygghet
23.09.2021
hej, jag undrar hur jag kan se snyggare ut. Jag skulle vilja gå och börja gymma för att jag skulle vilja vara smalare. Jag vill att mitt ansikte, attityd och kropp ska ändras på ett fint/snyggt sätt. Tjejen som vill se snygg ut

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.09.2021
Hej,
Jag tror att det är helt normalt att känna som du gör, för jag tror att alla vill att deras ansikte, kropp och attityd skall vara rätt. Men däremot varierar det väldigt mycket från en person till en annan vad exakt det är man tycker att ser bra ut. Alla har lite olika smak och alla har rätt till sin egen smak och sin egen stil.
Det är bra att röra på sig lagom mycket, så visst - att gå på gym är helt okej om man vill bygga upp sin styrka och hålla sig i trim. Men i din ålder tycker jag inte att din högsta prioritet skall vara att bli smalare, utan att må bra och trivas i din egen kropp. Men ganska ofta kan dessa saker gå hand i hand. Då man rör på sig blir man medveten om vad ens kropp klarar av och att man faktiskt skall samarbeta med sin kropp - och då kanske man lär sig att respektera och acceptera sin kropp mera.
Jag vill att du skall behandla dig själv och tala till dig själv som om du var din egen bästa vän. Fundera över vad du skulle säga till din bästa vän om hen sade att hen vill känna sig snyggare. Jag tror att du då skulle säga att hen ser ut exakt som hen borde se ut, och därför är perfekt i dina ögon. Börja med att märka att du själv är fin - så är det också det som alla andra kommer att upptäcka.
Kram,
Tessi