Spasmer/Kramper/Orgasmer i hela min kropp
14.06.2021
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera denna fråga eftersom detta är väldigt nytt för mig. För någon månad sedan fick jag för första gången en orgasm utan att röra mitt underliv. Detta hände när jag var påverkad och väldigt avslappnad. Jag fortsatte med att utföra sådana här orgasmer tills jag en dag (också påverkad) fick, vad som kändest som, en orgasm i min hand (?!).. jag vet det låter sinnessjukt. Detta har gått vidare till att jag nu kan få en orgasm var som helst i min kropp. Om jag sätter tillräckligt mycket fokus på det området, slappnar av och rör lite på kroppsdelen så krampar den. Jag vet inte om det är någonslags spasm som uppstår med det känns till största del skönt (som en orgasm). Ibland kan det ta ont om muskeln krampar för mycket, detta händer dock sällan och jag kan ofta "styra" tillbaka kroppsdelen så att det inte tar ont.
Hur som helst. Nu har detta, som i början bara var något spännande jag gjorde påverkad, gått över till att jag inte kan kontrollera spasmerna ("orgasmerna"). Mina fötter är mest känsliga och de kan krampa/komma när som helst och var som helst. Jag har lärt mig att dölja det om de krampar offentligt. Jag börjar bli aningen orolig eftersom jag eventuellt insett att detta kanske inte är orgasmer, det känns ju skönt så trodde det var någon form av tantra grej?
Jag får dessa spasmer cirka 2 ggr per dag. Ibland dock nästan hela tiden, med andra ord mer än 10 ggr per dag. Om jag fått en spasm en gång är det väldigt lätt för krampandet att fortsätta sporadiskt under dagen. Efter en spasm känns kroppsdelen avslappnad och ett lugn uppsåt inom mig. Nästan en trötthetskänsla. Krampar jag i huvudet så känner jag mig yr och lite borta efteråt.
Jag hoppas verkligen att min fråga förstås rätt. Jag är 100 % seriös i denna fråga med. Jag har inte berättat detta åt någon. Jag menar, det låter ju sjukt att säga att man får orgasmer i händer/fötter/huvud/höften/låter... u name it... Min fråga är: behöver jag söka vård? Kan detta vara farligt? Och har ni någon aning om vad det kan vara isf? Jag har googlat hur mycket som helst, men hittar inte något som låter som detta.
Tack för svar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Läkare Heidi svarar
22.06.2021
Hej,
Förlåt att du har fått vänta på ditt svar.Det är verkligen ingen lätt fråga du ställer, och i ärlighetens namn får jag medge att jag inte har hört någon annan beskriva detta tidigare, därför kan jag inte heller uttala mig om vad det beror på eller vad som ens händer i din kropp.
På sätt och vis låter det som PGAD (persistent genital arousal disorder) men i de fallen handlar det mer om ofrivilliga och oväntade orgasmer i genotalområdet - d.v.s. inte var som helst i kroppen.
Jag har skickat din fråga vidare till en läkare, och jag lägger in svaret då jag får det.
Jag förstår att situationen gör dig förvirrad, och om du vill så kan du kontakta en läkare redan i detta skede, men i all synnerhet om du tycker att situationen blir problematisk så skall du inte tveka att kontakta en läkare.
Kram,
Tessi
Hej!
Det här är ingenting jag har hört om tidigare men kan nog vara bra att söka vård och om du kan framkalla dessa kramper/spasmer på läkarbesöket så är det kanske lättare att sätta fingret på vad det rör sig om. Ofta är det bra att se hur det ser ut, hur länge det håller i sig och hur man mår efteråt för att kunna skilja mellan olika diagnoser. Kan vara bra att göra ett så kallat neurologiskt status på dig också för att undersöka hjärnans och nervernas funktion.
Hoppas du får svar på dina funderingar framöver!
Mvh Heidi