Sukupuolitauti
21.04.2019
Hei,
Tämä asia on vaivannut minua jo kauan, enkä tiedä kenen puoleen kääntyä. Esitän asian nyt hyvin yksinkertaistetusti.
Kaverillani on sukupuolitauti ja hän käy suhteellisen usein niin sanotusti vieraissa. En tiedä käyttääkö hän kondomia, mutta minua harmittaa, jos hän ei huolehdi tartunnan leviämisen estämisestä.
Tiedän, etten minä voi tehdä tälle asialle mitään, mutta halusin kuitenkin puhua asiasta jollekin ammattilaiselle ja kuulla teidän näkökulman asiaan. Huolestunut kaveri
Hannele klippt2

Ungdomsinformatör Hannele svarar
26.04.2019
Hei "huolestunut kaveri"! Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit, että olet huolissasi ystävästä jolla on sukupuolitauti. Olet ihan aiheesta huolestunut ja hienoa toimintaa sinulta kun välität. Jokaisen tulee käyttää ehkäisyä ja kondomi on ainoa mikä suojaa sukupuolitaudeilta. Tietoisesti, tahallaan sukupuolitautia levittävä voi saada jopa tuomion. Tuomion nimikkeenä voi olla vahingon teko josta jää pysyvä haitta uhrille ja tekijä voidaan pakottaa maksamaan uhrille esim.lääkekuluja ja ns.kipurahoja.
Mietin, voitko kysyä asiasta ystävältä? On erittäin vastuutonta ja jopa rikollista toimintaa jos tietoisesti levittää tautia muille. Koskaan ei tule harrastaa suojaamatonta seksiä, jos vähääkään epäilee taudin mahdollisuutta.
Mukavaa kevättä sinulle!
Ystävällisin terveisin; Hannele :)