Svara snabbt!
25.06.2019
Hej! Svara gärna snabbt! Jag har i ca en vecka haft en ganska mild urinvägsinfektion och igår och idag har jag druckit mycket mera en vanligt, och det tar int längre sjukt då jag kissar känns bara konstigt å är ibland lite grumligt. Men ringde till hvc å får idag antibiotika kan jag endå äta den kuren nu fast det är såhär mild urinvägsinfektion tänkte om det hunnit för långt innan jag började dricka mera vatten för den är ju int helt borta å har haft den över en vecka.. vill bara slippa den helt. Kan man ha sex endå om man kissar efteråt och tvättar sig efter?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2019
Hej,
Jag tycker nog att du skall äta antibiotikakuren ändå, trots att det just nu känns lite bättre. Fortsätt att dricka mycket, och ta gärna mjölksyrabakterier så att din kropp har bäst förutsättningar att bygga upp en bra bakteriekultur på nytt.
Visst kan du ha sex, men precis som du skriver så skall du tvätta dig och kissa efteråt, och om ni inte använder kondom så skulle jag rekommendera att din kille inte kommer inne i dig (finns alltid en ökad risk för svampinfektion i samband med antibiotika, och sperma har helt fel pH-värde.)
Så nu är det bara att promenera iväg till apoteket :)
Kram
Tessi