Svider när jag kissar.
18.12.2018
Jag har några gånger haft så att det har svidit i penisen när ja har kissat. När jag går på WC kissar jag, då kommer det endast några droppar och det svider. Jag brukar ha att det svider så här ca 1 gång i månaden. Det gör ont i ändat av ollonet. Vad har jag för fel eller är det vanligt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2018
Hej.
Om det börjar svida då man kissar och man har haft oskyddat sex så måste man alltid utesluta risken för en könssjukdom. Men har man inte haft det så får man fundera vidare på vilka andra saker som kan påverka det.
Fundera lite över hur du tvättar dig, och vad du äter/dricker. Ibland om PH värdet är väldigt surt eller väldigt basiskt så kan det orsaka lite sveda. Så försök fundera på om du har ätit eller druckit någonting annorlunda de gånger du får svedan. Fundera även över hur du sköter din hygien. Tvätta penisen varje dag med vanligt vatten. Undvik att använda tvål eftersom det torkar ut huden på ollonet och kan orsaka irritation (som sedan kan leda till sveda.) Försök också vara extra noggrann med att tvätta penisen då du upplever svedan, och torka bort eventuellt kiss med toapapper så att det inte lämnar kvar på huden.
Vill du så kan du testa att smörja ollonet med t.ex. Bepanthen-salva som du kan köpa receptfritt på apoteket. Salvan hjälper ofta små sår att läka fortare och kan dämpa svedan.
Har du eller har du haft andra problem med din förhud? T.ex. att den skulle vara för trång? Om förhuden är väldigt trång är det ofta svårare att rengöra penisen och då kan det leda till irritation i huden. Om det skulle vara så att din förhud är så trång att du inte kan dra den tillbaka över ollonet så tycker jag att du skall ta upp saken med din hälsovårdare eller skolläkare så att hen får ta ställning till om någonting behöver göras. Tveka inte att tala med en läkare eller hälsovårdare också om svedan, om du tycker att situationen inte ändrar.
Kram
Tessi