tajt förhud ock svider
06.11.2022
jag brukar runka kanske 2 gånger per dag och jag har trång förhud men nu har det börja svida lite på förhuden vad kan det betyda bigdaddy69

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2022
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad det beror på att det svider, men en gissning skulle vara att det har uppstått en liten spricka i huden då du har onanerat. Se till att du tvättar penisen varje dag med vatten och att du får det rent under förhuden.
Beroende på hur trång din förhud är så borde det eventuellt kollas upp. Kan du dra förhuden helt bakåt över ollonet? Om du inte kan det så borde du träffa en läkare som kan ta ställning till saken. Det är viktigt att man kan dra förhuden helt tillbaka eftersom det annars lätt uppstår irritation i huden vid ollonet då man inte kan tvätta området rent. Om förhuden bara är lite för trång så kan det räcka med att läkaren skriver ut en salva som hjälper, men i andra fall kan man behöva göra en liten operation i förhuden. Det låter väldigt dramatiskt och skrämmande men du skall komma ihåg att det är någnting som görs för att undvika problem. Om förhuden är för trång så kan det göra ont att både onanera och ha sex så då är det ju roligare om det fungerar problemfritt.
Det du kan testa då du onanerar är att använda någon form av glidmedel (antingen t.ex. babyolja eller något "riktigt" glidmedel som du kan köpa i butiken. Då minskar också risken för små sprickor i huden.
Om det skulle vara så att det fortsätter svida, eller det blir värre. Eller om du konstaterar att din förhud är så trång att du inte kan dra den bakåt över ollonet då du har stånd så tycker jag att du skall berätta det för din skolhälsovårdare eller för dina föräldrar så att ni kan boka en läkartid. Det är inte alls ovanligt och ingenting du behöver vara generad över.
Kram,
Tessi