Tänder
27.12.2022
Hej! Jag sköter min tandhygien väldigt bra men nu har jag varit ordentligt sjuk och sovit med öppen mun. Märkte då att jag fått vita fläckar på mina framtänder? Far de bort av sig själv då jag blir i skick eller? Finns det något jag kan göra? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.12.2022
Hej,
Det är inte så lätt att svara på utan att jag har sett fläckarna, men om det faktiskt är så att de har uppkommit bara för att du har sovit med munnen öppen medan du har varit sjuk så tror jag nog att de kommer att försvinna. Det är inte alls ovanligt att man sover med munnen öppen och även om det kan torka ut munnen temporärt så borde det inte påverka friska tänder i någon större utsträckning.
följ med situationen ett tag och om inte fläckarna försvinner så kontaktar du tandvården i din hemkommun och ber om att få bli undersökt.
Kram,
Tessi