Tips
01.10.2019
Tips på vad man kan göra när man har kraftig mensvärk för att få bort mensvärken, för när jag fått min mens så brukar jag har VÄLDIGT kraftig mensvärk hela dagen Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2019
Hej,
Du är långt ifrån den enda tjejen som lider av kraftig mensvärk, så vi är många som lider med dig.
Olika saker hjälper för olika tjejer. Vissa tycker att fysisk aktivitet kan kännas bra, eftersom det kan lätta på muskelkramperna lite. Smärtan som uppstår då man har mens beror delvis på att musklerna krampar så hårt så att de får lite syrebrist, och då kan fysisk aktivitet hjälpa till eftersom det håller igång cirkulationen och för runt syresatt blod till alla muskler. För vissa kan värme kännas bra, antingen att gå i en riktigt varm dusch eller ett varmt bad, eller att lägga en värmedyna/flaska med varmt vatten mot magen.
Värkmediciner kan vara till hjälp, antingen Burana eller någon receptbelagd värkmedicin. De värkmediciner man får utskrivna på recept är inte nödvändigtvis så mycket starkare men de kan fungera bättre på just mensvärk. Så om det känns som att Burana inte hjälper så kan du tala med en läkare som kan skriva ut en annan sort.
Vissa som har kraftig mensvärk väljer också att börja äta p-piller eftersom det oftast hjälper. Men det är ju upp till var och en att bestämma själv huruvida man vill äta p-piller eller inte - ingen annan har rätt att fatta det beslutet för dig utan det avgör du helt själv. Om du vill diskutera p-piller så kan du kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun så kan ni tillsammans fundera vad som skulle vara rätt för just dig.
Slutligen så tror jag att det är viktigt att vara snäll med sig själv och sin kropp då man har mensvärk. Lyssna på din kropp och gör som den säger. Det är helt tillåtet att ligga under en filt och vara ynklig om det är det man behöver just då, huvudsaken är att man hittar det sätt som passar en själv bäst.
Kram
Tessi