Är jag gravid?
07.07.2021
Hej jag myste med en kille igår och det var väldigt sexuellt (vi hade inte se ), han lekte med sin penis runt men snippa och klitoris och stoppa in den lite men inte hela vägen. Jag går inte på några preventivmedel och vet inte vad jag ska göra för jag minns inte om han kom eller inte när vi myste men han typ stöna. VAD SKA JAG GÖRA tänk så är jag gravid för jag mår illa oxå o det är dagen efter. Kan man blir gravid av att han stoppat in den lite men inte hela vägen liksom han jukade ju oxå Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2021
Hej.
Nästa gång skall ni se till att ha en kondom. Även om  ni inte skulle gå hela vägen så skulle det bespara dig den stress och ångest du upplever just nu.
Om han skulle ha kommit så skulle du nog veta om det, eftersom mängden utlösning trots allt ät sådan att man inte missar den. Däremot finns det alltid en risk att det kan finnas levande spermier i försatsen, och försatsen märker varken du eller killen. Så det finns en minimal risk för graviditet. Verkligen minimal - men eftersom han var inne i dig och ni var oskyddade så kan man inte helt bortse från risken.
Det illamående du upplever just nu beror snarare på att du är nervös, det beror inte på en eventuell graviditet. Det tar oftast flera veckor innan kroppen har producerat så mycket graviditetshormoner att det påverkar hur man mår.
Det som spelar en jättestor roll i sammanhanget är var du befinner dig i din menscykel. Man är som mest fertil (dvs risken att bli gravid är högst) dagarna runt ägglossning. Och ägglossningen brukar inträffa ungefär mitt i cykeln. Men kroppen är inte en maskin, så även om ägglossningen brukar vara regelbunden så kan man inte lita på att den alltid kommer att vara det.
Om du är väldigt nervös så hinner du ännu ta ett dagen efter piller eftersom det inte gått så lång tid sedan det inträffade. Pillret kan du köpa på apoteket. Följ anvisningarna på bipacksedeln som finns i paketet.
Men du kan också försöka slappna av. Sannolikheten att du skulle vara gravid är pytteliten. Försök att inte gå omkring och oroa dig eftersom stressen kan göra att din mens blir sen.
Och som sagt, ha en kondom med er för säkerhets skull nästa gång så kan ni båda två koncentrera er bara på hur det känns <3
Kram,
Tessi