Behöver jag kolla upp saken?
22.02.2021
Hej. Jag är en tjej på 18 år, har haft mens i fem år nu men den är nästan alltid oregelbunden och ibland hoppar den över osv.. det borde väl inte göra det när jag haft det så pass länge? Har cykel på nästan 35 dagar. På hälsokontrollen sa läkaren att ifall det inte ändrar bör jag kolla upp saken. Fick min mens nu och den var ca. en vecka sen. Kan detta påverka om jag kan få barn i framtiden? Bör jag kolla upp saken och vart skall jag vända mig isåfall? Gynoekolog? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.02.2021
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt då mensen är oregelbunden. I sig behöver det inte vara ett problem fast din cykel är längre än genomsnittet, men om den plötsligt hoppar över en månad så förstår jag att det blir tungt. Det finns inte så mycket man kan göra åt saken egentligen. P-piller kan göra cykeln regelbunden så länge man äter dem, men efter att man slutar så är det sannolikt att cykeln återgår till hur den fungerar nu.
I många fall är det så att mensen blir mer regelbunden med tiden, men för alla funkar det inte så. Jag tycker att du kan boka en tid till gynekologen bara för att kolla upp att allt ser ut som det ska - även om jag är rätt säker på att det inte är någonting som är "fel".  Jag föreslår också att du antecknar när du har mens, antingen i en kalender eller i en app på telefonen. Då är det lättare att hålla koll och se mönster på lång sikt.
Det att din cykel är längre än genomsnittet påverkar inte i sig din möjlighet att bli gravid senare, men det är ofta lättare att räkna ut när man har sin ägglossning om menscykeln är regelbunden.
Boka tid till en gynekolog så blir du undersökt och ni kan diskutera om någonting borde göras åt saken.
Kram,
Tessi