Blygläppen konstig
12.07.2019
Hejsan! Jag undrar varför min ena blygläpp är mycket längre änn den andra och den kliar jätte mycket och jag vet inte vad som är fel med den

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2019
Hej.
Jag tror inte att det är något "fel" på din blygdläpp. Väldigt få tjejer har helt symmetriska underliv, så oftast är den ena blygdläppen större än den andra utan att någonting är fel.
Däremot är det inte lika lätt att svara på varför den kliar. Kan det vara så att troskanten skaver mer mot den ena blygdläppen? Syns det någonting avvikande på den? Har den ändrat inom en kort tid eller har den ena alltid varit större än den andra?
Jag tycker att du skall börja med att fundera över dina underkläder, och om du har några andra symtom än att det skulle klia på just den blygdläppen. Precis som alla andra delar på kroppen kan blygdläpparna bli torra och irriterade, och då kan de behöva smörjas. T.ex. med vanlig babyolja som inte innehåller parfymer. (T.ex. Liberos babyolja som man kan köpa i vanliga matbutiker.)
Om problemet inte skulle gå över så kan du skriva in på nytt så funderar vi vidare, eller också kontaktar du preventivrådgivningen i din hemkommun och funderar med dem.
Kram
Tessi