Boka tid till Gynekolog
17.11.2022
Hej!
Jag vill boka tid till en Gynekolog , bara för att undersöka så att allt är okej. Men nu undrar jag vart jag ringer för att boka tid..
// En tjej //anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2022
Hej,
Börja med att ringa till din egen preventivrådgivning i din hemkommun och tala med dem. Det är möjligt att det skulle "räcka" med att du blev undersökt av en barnmorska där och då skulle du dels inte behöva ta dig längre bort och du skulle inte behöva betala för att bli undersökt av en privatläkare/gynekolog. Jag vet tyvärr inte vilket kön gynekologerna har som jobbar på din hemort, men det vet de på preventivrådgivningen.
Kontaktuppgifter dit hittar du om du googlar på preventivrådgivning + din hemkommuns namn. Du behöver aldrig tveka att ta kontakt dit eftersom det är precis för din skull som de finns :)
Kram,
Tessi