Böld med bruna skrynklor på i underlivet
25.11.2017
Hej! Jag har fått en böld i underlivet som är rosa med lite brunt ”skrynkligt” i mitten. (Mina yttre blygdläppar har alltid haft det är bruna längst ut.) men detta är nytt. Ur bölden kommer lite blod och var. Har endast haft sex en gång och det var för ett halvår sedan. Använde tyvärr inte kondom då jag Kände mig för omekväm för att fråga, vilket inte var smart. Men jag undrar om det kan vara en könssjukdom eller om det är något annat.
Kram! PANIK!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej.
Det är nog väldigt svårt att veta vad det är för böld du har i underlivet på basen av din beskrivning. Jag rekommenderar att du besöker en preventivrådgivning eller läkare för att visa upp den.
I princip är det inte ovanligt med små knottror, och finnas kan ju uppkomma var som helst på kroppen. Men i.o.m. att det blöder och kommer var ur den så tycker jag att du skall kolla upp saken. Man kan ibland få små inflammationer i olika körtlar som kan behöva behandling för att försvinna.
Det är inte alls ovanligt att blygdläpparna är brunaktiga, det beror på hormoner - inte på att någonting skulle vara fel. Det är också ytterst få tjejer som skulle ha släta blygdläppar - de är alltid mer eller mindre skrynkliga (förutom på film, då de i allmänhet är opererade och blekta).
Ta kontakt med hvc eller preventivrådgivningen så att du blir undersökt, och vid behov kan de lägga remisser till prov för könssjukdomar. Du har rätt i att det inte var smart att ha sex utan kondom, men det är ingenting du kan göra åt nu mera. Det enda du kan påverka är vad du gör i framtiden.
Kram
Tessi