Bröst efter viktnedgång
07.02.2021
Hej!
Jag har länge funderat över en sak, mina bröst är väldigt stora och ”hängiga” utan bh, har väldigt mycke ångest över dethär. Känner inte att jag skulle vara överviktig eller så men har nu börjat träna mer än vanligt, har nog allti varit igång men har ökat på det, så funderar att hur mina bröst kommer ändras efter att jag kanske tappat 5 kg. sprallig tjej med komplex

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2021
Hej,
Det är synd att höra att du känner osäkerhet kring dina bröst. Jag önskar att du fick känna dig stolt precis som du är.
Det är nästan omöjligt att veta hur brösten förändras då man ändrar i vikt. Både då man går upp i vikt eller tappar vikt så är det väldigt individuellt hur förändringen sker. Olika kroppar fördelar helt enkelt vikten på olika sätt. På vissa är brösten det första som växer då man går upp - och på samma sätt det första som minskar då man går ner i vikt. Medan det för andra är t.ex. höfterna och låren som förändras medan brösten förblir ungefär likadana.
Så själva förändringen i storlek kan jag inte uttala mig om. Det som kanske är mer konstant och inte påverkas lika mycket är storleken på bröstvårtan och vårtgården, eftersom den egentligen inte hänger ihop med storleken på brösten. Bröstvårtorna är mer jämförbara med t.ex. läpparna eller ögonen, d.v.s. storleken på dessa påverkas inte nämnvärt av ens vikt utan av gener och arvsanlag.
Jag hoppas ändå att du kommer att märka med tiden att du är fulländad precis som du är, och att du känner respekt för din kropp. Den är din alldeles egen och den gör sitt bästa hela tiden.
Kram,
Tessi