Bröstcancer
12.02.2018
Mina bröst har jätte stora knölar ( ca. 5cm ) jag har börjat bli orolig om det kan vara bröstcancer.
Är det vanligt att ha stora knölar i brösten när de växer? Jag kan typ lägga fingrarna under knölen och ”lyfta upp den”. Mina bröst består inte av mycket fett utan mest en stor, hård knöl.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.02.2018
Hej.
Du kan vara helt lugn. Knölarna du känner i dina bröst är alldeles normala. Det är själva bröstkörtlarna som utvecklas. Ibland kan knölen kännas bättre i det ena bröstet än i det andra, och det är också helt normalt. De utvecklas helt enkelt i lite olika takt. Knölarna brukar kännas precis som du beskriver, och det känns lite som en tillplattad klump under bröstvårtan. Med tiden brukar den växa så att den breder ut sig mer. Precis som du skriver kan det kännas som att man kan lyfta upp knölen och få grepp runt dess kanter. Nästan alla tjejer får dessa knölar i brösten under puberteten, och många killar också. Inget konstigt alls.
Det är med andra ord inte alls farligt utan helt normalt. Brösten kan vara väldigt ömma då de utvecklas, och det är inte ovanligt att det kan stickas eller klia lite i dem. Du behöver inte göra någonting annat än att ta det lugnt och ta hand om dig själv. Allting låter helt i sin ordning <3
Kram
Tessi