Bröstvårtor!!!
10.07.2018
Mina bröst har inte vuxit på ett år snart, skulle därför säga att dem är färdigutvecklade. Mina bröstvårtor däremot hoppas jag inte är de då dem inte har någon form alls, de är bara som en mjuk kudde, tycker personligen verkligen inte om det !! Kommer dem alltid se ut såhär ??? Anonym

Ungdomsinformatören Liselott svarar
11.07.2018
Hej Anonym!
Hm, svårt att säga. Det är möjligt att de kommer att se ut så där, men det är även möjligt att de bara pausat lite och ännu kommer att utvecklas lite till. Det är ju vanligt att man går igenom puberteten i knyckar, tex växer massor på längden på en kort tid, och likadant kan det vara med brösten. Det behöver inte betyda att de kommer att bli större, men de kan ännu liksom utvecklas inuti. De bröst man har som ung tjej behöver inte heller se ut som de som man har som fullvuxen kvinna, utan både sådant som viktförändringar och amning kommer troligen att påverka deras utseende ännu.
Men vissa tjejer har helt enkelt bara mjuka och "otydliga" bröstvårtor som inte direkt sticker ut från vårtgården som en knopp. Det är helt normalt det också, precis som att ha olika form på vårtgårdarna, olika stora bröst (det är faktiskt fler kvinnor som har olika stora än som har lika stora bröst) och olika färg på dem. Det kanske inte alltid ser ut som porrstjärnornas bröstvårtor, eftersom porrstjärnor så gott som alltid väljs ut på basen av deras brösts och underlivs utseende, liksom andra, typ fotomodeller, skådespelare (som ibland faktiskt kan ha stand in:s istället för att visa sina egna på vita duken) och BH-modeller - därför ser de alla mer eller mindre likadana ut och det är ofta de som utgör en stor del av de synintryck vi fått. Då tror vi att det är så det borde se ut. Men gå till simhallens duschrum för kvinnor en vanlig tisdagskväll så får du se sanningen! Eller inte riktigt ändå, eftersom det tyvärr finns kvinnor i alla åldrar som tror att deras bröst ser så fel ut jämfört med bildernas att de har komplex för dem och inte vågar visa sig ens för andra kvinnor.
Som sagt, så är det många som har mjuka och platta bröstvårtor. De kanske styvnar när det är kallt eller när man är kåt och syns bättre då, men vanligtvis kanske de inte skulle synas genom en t-pajta ens. Och det är helt okej. De kommer troligen också att fungera hur bra som helst att amma med, både för att babyn nog nappar tag och för att det finns hjälpmedel. Många tjejer med sådana bröstvårtor får mer utstående vårtor efter att de ammat ett barn, det liksom formar om brösten. Och för killar har bröstvårtornas form faktiskt inte så stor betydelse som man skulle tro. För dem är det oftast viktigare ATT man har bröst och ATT de får röra dem och njuta av dem än exakt hur de ser ut. Och som sagt, ofta drar bröstvårtorna och vårtgården ihop sig och styvnar när man är sexuellt upphetsad.
Så oroa dig inte ifall det är så att det är så här dina bröst är tänkta att se ut just nu. De är helt normala och värda att vårdas och älskas precis som de är!
Här finns lite exempel på olika sorters bröst och bröstvårtor, så att du ser hur olika de kan se ut <3
https://helloclue.com/articles/cycle-a-z/boobs-varieties-breast-shapes-nipple-types
https://womanistic.net/do-you-know-your-breast-shape-find-out-the-names-of-9-different-types-of-breasts/
https://www.womenshealthmag.com/health/a19932167/types-of-boobs/
https://9gag.com/gag/289465/different-nipple-shapes-of-women
Kram, Liselott