Bruna flytningar flera dagar efter mens
14.08.2019
Hej decibel,
Jag hade mens måndag till fredag denna gång (en dag längre än genomsnittligt för mig) men har ovanligt mycket bruna flytningar efteråt. Vanligtvis har jag bruna flytningar en eller två dagar efter mensens slut (när jag inte längre behöver mensskydd utan det räcker med trosskydd), men denna gång har jag haft bruna flytningar i fem dagar efteråt. De två första dagarna var som normalt, tredje dagen kom pyttelite i trosskyddet och det var lite "klumpigt", fjärde kom inget och femte dagen, idag, har jag igen fått lite bruna flytningar. Jag tänker att det kanske är så att det kanske lämnat lite blod eller delar av livmoderns väggar (eller vad det nu heter, det som ska ut iallafall) som kommer ut först nu, men jag ville ändå kolla med er om ni tror det är så och om det är normalt?
Tack på förhand!
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
19.08.2019
Hej,
Detta låter inte alls konstigt! Du kommer att märka att du under livets gång kommer ha olika menser, mer eller mindre, längre eller kortare. Att få bruna flytningar efter mens är inte alls konstigt, bruna flytningar betyder att du bara blöder pytte lite, och då hinner blodet torka lite på vägen ut, och detta blir sen som en brunaktig flytning.
Om du dock misstänker att du kan vara smittad av en könssjukdom, alltså haft samlag utan kondom, är det viktigt att du testar dig. Detta kan du göra på hälsovårdscentralen eller hos din skolhälsovårdare. Om det inte finns någon risk, är det helt enkelt så att denna mens avvikit lite från mönstret du är van vid. Detta kan bero på olika saker - stress, förändringar i levnadsvanor, träning, sömnstörningar. Men som jag tidigare sa,  det behöver heller inte finnas någon specifik orsak.
Kram!
Malin Wiik-Norrman