Brunt och blod när jag pullar
16.08.2020
Hej!
Jag är en tjej som ofta pillar men nu de senaste gångerna så har det kommit något bajsliknande på fingrarna och jag vet inte vad det är. Ibland har det även kommit blod. När jag torkar mig efter kommer det inget på pappret men om jag sätter i binda och går och lägger så är det något brunt på. Jag har också inte fått min mens ens så vet inte om det beror på d. Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2020
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Du skriver att du inte ännu har fått din mens, och en liten parentes till detta är att mensblodet inte alltid är klarrött då det kommer, utan också kan vara mörkt, brunt eller nästan svart. Så det kan vara så enkelt att det faktiskt är mensblod som har kommit i samband med att du har onanerat. Ett annat alternativ är att det är din slidkrans som har spruckit lite och att det därför har kommit lite blod.
Om du har en kalender så tycker jag att du skall sätta ett litet märke de dagar du märker att det kommer blod, så kan det vara lättare att se om det sker regelbundet. Det vanligaste är ju att man får sin mens en gång i månaden, men i början är det också helt normalt att mensen är oregelbunden eller att man har mellanblödningar.
Vanligen brukar mensen börja ungefär i den ålder där du befinner dig nu, men det är inte heller onormalt fast den kommer först om två år. Så du får helt enkelt ha tålamod.
Ta hand om din hygien, och håll naglarna korta och rena så undviker du att i misstag klösa dig själv eller få irritation i underlivet.
Kram
Tessi