Det bränns
23.05.2019
Hej. Jag har nyligen börjat med p-ring och det mesta har gått bra. Jag har upplevt de vanligaste symptomen som man kan göra i början som illamående och nedstämdhet. Det har dock smått börjat avta. Jag är i ett förhållande och tidigare har inte sexlivet haft några större problem. Dock har min sexlust försvunnit lite efter att jag böt till p-ring och direkt efter började det svida och bränna under och efter samlag. Känner mig rätt torr och glidmedel har inte verkat hjälpa. Det har också kliat ibland helt random. Redan att stoppa in ett finger bränns och det har gjort att jag inte riktigt är sugen på sex vilket också är tråkigt både för mig och min partner. Jag tror inte att detta skulle röra sig om någon könssjukdom. Har haft svamp förr så jag har provat smörja med canesten för att se om det skulle va de men det har inte hjälpt. Skulle vilja få ordning på detta och vet inte vad mera jag kan göra. Några tips?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.05.2019
Hej,
Det låter nog som att ditt underliv är lite irriterat av någon anledning, men det är inte lätt att veta vad det beror på. Du skriver att du nyligen har bytt till p-ring, men jag vet inte vilket preventivmedel du har haft innan. OM det är så att ni tidigare har använt kondom så kan det vara en av anledningarna. Spermans pH-värde är helt annat än slidans, och även om man tycker att det är konstigt att sperma skulle orsaka irritation i slidan så är det ofta precis så det fungerar. Om det däremot är så att du tidigare har ätit p-piller så är det knappast det som är anledningen.
P-ringen brukar oftast fungera vårdande i underlivet, så att den hjälper till att hålla slidans slemhinnor i skick, snarare än tvärtom. Men igen - beroende på vilket preventivmedel du tidigare har använt så är din hormonbalans antagligen helt annorlunda nu än tidigare. Jag tycker att du skall ringa till preventivrådgivningen och tala med din hälsovårdare/barnmorska.
Könssjukdomar syns endast om man testas specifikt för dem. Så ett blodprov där man kontrollerar t.ex. kolesterol eller hemoglobin visar inte huruvida man har en könssjukdom eller inte. Så OM det finns en risk för könssjukdomar så kan du be barnmorskan lägga en remiss till tester samtidigt som du ringer och diskuterar irritationen i ditt underliv.
Jag förstår att det kan kännas pinsamt att ringa och tala om någonting så privat, men det är ju därför preventivrådgivningen finns - för att man skall kunna ställa just de frågorna. Tills du får svar därifrån får du köra med hemma-knepen: sova utan trosor, använda olja i underlivet och som glidmedel (t.ex. Liberos baby olja) Inte använda strings eller för tajta kläder, tvätta dig alltid efter sex.
Hoppas att du får tala med någon på preventivrådgivningen som kan hjälpa dig.
Kram
Tessi