Det kliar :(
05.10.2018
Hej, efter förra mensen som var för kanske två veckor sedan började det klia där nere. Trodde det berodde på trosskydden men det hjälpte inte att sluta använda dem. Kan det bero på att menskoppen är smutsig? Är det farligt att jag bara kokar den en gång i månaden och tvättar med den där specialtvålen och varmt vatten efter varje gång? Det luktade annorlunda ett tag, nu luktar det inte så konstigt längre. Kliar mest runt klitoris och i öppningen av hålet. Har också ett litet sår vid anus som varit där ett tag. Vad gör man åt det? Det är inte lika skönt att masturbera längre. Vet inte om flytningarna ändrats så mycket, men jag har märkt att det verkar samlas som små klimpar mellan blygdläpparna, det brukar inte göra det. Har jag fått svamp? Jag tvättar mig ofta med vatten och sover utan trosor, byter trosor varje dag men det hjälper inte. Ska jag köpa nåt från apoteket eller måste jag gå till en gynekolog? Jag har aldrig varit till en gynekolog och jag är rädd att det kommer vara jobbigt och att det tar sjukt att bli undersökt. Örp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Det finns lite olika alternativ till vad din klåda kan bero på. Antingen kan det vara en svampinfektion, eller också kan det helt enkelt vara så att du har torra slemhinnor i underlivet.
Det vanligaste symtomet då man har svampinfektion är att man får vitaktiga och gryniga flytningar, och att man känner klåda vid blygdläpparna eller vid slidöppningen/i slidan. Mot svampinfektion kan man köpa en receptfri salva från apoteket som heter Canesten, som man kan smörja med. Om det är svampinfektion så hjälper den oftast snabbt och effektivt.
Det kan röra sig om en annan infektion än svampinfektion, och om du har haft oskyddat sex så lönar det sig alltid att utesluta könssjukdomar. Om så är fallet kan du gå och tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen/mödrarådgivningen i din hemkommun. Då lägger de in remisser åt dig till prov. Vid behov kan du få recept på behandling.
Men man kan också uppleva klåda i underlivet till följd av torra slemhinnor. Man kan ha torra slemhinnor även om man har flytningar - det är inte samma sak. Du kan testa med att smörja underlivet med en olja (t.ex. babyolja eller ceridal-olja). Ofta känns klådan bättre med en gång efter att man har smörjt sig - även om det kan ta ett tag innan problemet går över helt. Om du använder trosskydd väldigt ofta är det vanligt att man får problem med torra slemhinnor, eftersom det finns någonting som hela tiden torkar upp all den fukt som kroppen producerar. Undvik alltså att använda trosskydd om det inte är totalt nödvändigt. Jag tror inte att din klåda beror på att din menskopp är smutsig, din hygien på den fornten låter alldeles tillräcklig. Kom ihåg att inte överdriva din egen personliga hygien, och tvätta inte underlivet mer än en gång om dagen.
Om du inte upplever att situationen blir bättre så tycker jag att du skall ringa till preventivrådgivningen/mödrarådgivningen och tala med dem. Så kan barnmorskan ta ställning till om du borde undersökas eller inte. Det är oftast inte jobbigt eller smärtsamt att bli undersökt. Barnmorskan/läkaren kan sitt jobb - och det är ingenting pinsamt alls med det.
Kram
Tessi