Dethär känns verkligen inte bra!
28.10.2020
Jag har fyllt 25 år och fick kallelse till livmoderhalsscreening. Behövde omboka tiden inte av nervösa skäl utan för att jag varit upptagen med andra saker.
Igår före undersökningen var jag riktigt nervös men jag åkte nog dit idag för att iallafall få det gjort, för att jag nog också anser att det är viktigt.
Men Papa provet misslyckades, hon försökte verkligen 3 gånger men det gjorde så himla ont att öppna upp med detdär instrumentet.
Jag vet inte, men jag blev riktigt ledsen när jag åkte hem. Ska det göra sådär ont, kan jag ju inte göra den flera gånger.
Hon tyckte själv att jag var modig som kom dit, men blev själv också riktigt osäker och sa där att nej dethär lyckas inte på dig.
Jag har inte några andra gynekologiska besvär, bara torra slemhinnor och även väldigt oregelbunden mens, det pga en ätstörning som jag också har.
Ska det göra ont? Och vad ska jag göra så jag vågar gå pånytt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2020
Hej.
Jag är ledsen att din upplevelse blev så negativ att du efteråt mår dåligt av den. Du frågar om det ska göra så ont, och nej - det skall det nog inte, men därmed inte sagt att vare sig hon eller du själv gjorde någonting fel. Olika tjejer har väldigt olika känsel i underlivet, och det är helt normalt att vara nervös och spänna sig. Så dels kan jag tänka mig att det gör mer ont ju mer man spänner sig, men det skulle också ha varit en god idé av barnmorskan/gynekologen att först undersöka dig med fingrarna för att musklerna skulle ha slappnat av. Det finns ju också verktyg i olika storlekar - just därför att tjejer är olika.
Du skriver ingenting om vad planen nu är, och om det bokades en ny tid till dig eller om det bara lämnade. Jag tycker att det bästa skulle ha varit att boka en ny tid direkt, inte för att det är någon panik att få papa-provet gjort utan mest för att jag tror att det är en nackdel att låta mycket tid gå emellan besöken, eftersom jag är rädd att du då kommer att hinna oroa dig länge över saken och vara ännu mer nervös.
Det skulle vara jätteviktigt att nästa person som undersöker dig på förhand vet om att detta har hänt, och att du är orolig inför undersökningen. Då kan den personen ta hänsyn till det och vara extra försiktig. Det borde givetvis barnmorskan alltid vara - men det är väldigt stor skillnad på tjejer i din ålder, vissa har kanske besökt gynekologen flera gånger redan, eller t.o.m. fött barn och då kanske man är mer avslappnad inför besöket -men det finns också de som har besökt gyn flera gånger och tycker att det är obehagligt ändå.
Jag tycker att du inför nästa besök skall ringa och prata med barnmorskan och berätta om din oro över att det skall göra ont, så får barnmorskan förbereda sig på det. Och OM det skulle vara så att det inte går att undersöka dig för att det helt enkelt gör för ont eller att du är för spänd så är det faktiskt ingen katastrof det heller -det är inte ditt fel och du behöver inte känna att det blev misslyckat. Man får helt enkelt backa - diskutera och sedan försöka på nytt.
Men jag tycker det är bra att du inte har några andra direkta problem än de du nämner - då är trots allt pressen mndre att få undersökningen gjord. Jag tror att det kan bli helt annorlunda nästa gång, och då kanske de kan boka en längre tid åt dig än det oftast är vid screeningarna (där det brukar vara bara 15 min). Så hinner ni tala och du hinner slappna av och bli mer bekväm.
Många kramar
Tessi