Får panik
05.03.2020
Hej!! För 3v sen fick jag svamp i underlivet men sen några dagar senare så slutade det klia men jag fortsatte smörja utanför då jag fortfarande va torr/irriterad. Men nu ända sen dess har mina slemhinnor varit otrolig sköra. Så torra att jag inte ens kunde föra in en tampong nu när jag fick mens och de gör ont. De svider inte runt blygdläppar eller finns nån sån äcklig sörja utan de svider till ibland bara och blir väldigt varmt/pulserande typ.. vad ska jag göra då jag tycker detta är skit läskigt. Har inte haft sex på över 1,5 månad med min pojkvän. Vi har vart tillsammans i 2 år och inte vart med någon annan så könsjukdom hoppas jag inte på... vad kan de va?? Kan inte gå och låta de svida då jag rider och när de blir så varmt och man svettas där nere så börjar de skava och bli torrt.. hjälp!?? Räddtjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2020
Hej.
Jag föreslår att du använder en babyolja eller intim-olja som du smörjer ditt underliv med. Det är inte alls ovanligt att slemhinnorna kan vara sköra ett tag efter att man har haft svampinfektion. Ät gärna mjölksyratabletter som du kan köpa från apoteket - de hjälper till att återställa den goda bakteriefloran i hela kroppen. Undvik att tvätta dig för ofta i underlivet (bara en gång om dagen med vanligt vatten).
T.ex. Liberos babyolja säljs i många vanliga matvaruaffärer på samma hyllor som blöjor och babygrejer, och den funkar bra på slemhinnor och som glidmedel.
Ge din kropp lite tid att återhämta sig och försök att använda kläder som tillåter att underlivet andas (sov t.ex. utan trosor och gå gärna utan trosor då du kan). Om du tycker att problemen bara fortsätter så tycker jag att du skall kontakta en gynekolog för undersökning.
Kram
Tessi