Finne på blygläppen!!
18.08.2020
Hej! Jag hade sex för första gången (med kondom) för 3 dagar sedan, på morgonen när ja vaknade hade jag inte något blod i trosan men sedan efter några timmar gick ja på wc och insåg att det hade kommit blod och nästan igenom trosan så jag lade på ett trosskydd och sen Blödde jag inte så mycket mera och det såg bara ut som mellanblödningar nu är det 3dje dagen jag blöder MEN inte mycket ser bara Ut som mellanblödningar och jag klarar mig med ett trosskydd. Sedan när jag gick p wc på morgonen efter sexet så såg det ut som att jag hadde en finne på insidan av yttre blygdläppen och jag brukar raka mig och det har hänt en gång förut att jag fått en sådan och jag antar det är ett ingrott hårstrå men kan det vara något farligt? Den är öm och kan ta lite sjukt om man rör den, den är nu även typ lila på toppen vad kan de bero på är det farligt? Kan ju inte ha fått någon könssjukdom då vi hade kondom
Tacksam för svar!!
Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.08.2020
Hej.
Jag tror att din slidkrans sprack lite så det är antagligen det som blöder. Min gissning är att det kommer att minska på någon dag och sedan upphöra helt. Det är inget konstigt alls med det. Det kan hända att du blöder lite även efter nästa gång - men troligen inte efter det.
Det du beskriver är antagligen en helt vanlig finne eller ett hårstrå som växer inåt precis som du skriver. Det är inte speciellt ovanligt - speciellt inte om man rakar sig. De brukar bli mörkare tills de antingen spricker (som en finne) eller inflammationen i huden lägger sig. Det är inte farligt och det låter inte som en könssjukdom.
Sex är alltid spännande första gången, och då är det vanligt att man spänner sig vilket kan leda till att det gör ont. Jag vet att det är lättare sagt än gjort men försök att slappna av tillsammans och backa ett steg. Njut av att vara nära varandra och ha en långt förspel - om det sedan känns okej så kan ni försöka genomföra det igen - men även om ni bara skulle hångla och tillfredsställa varandra med händerna de kommande gångerna så är det också helt okej. Det är bra att ha en öppen kommunikation och säga till om det gör ont - sex skall ju vara någonting man njuter av och ni kommer att komma dit, de är bara att slappna av.
Kram
Tessi