Flytningar
07.12.2018
Hej jag är en 11 årig tjej som fick flytningar för ungefär 2 dagar sedan och det är som snor i trosorna min mamma köpte trosskydd till mig men det går nästan igenom kan någon snälla svara för jag fattar inget Tack för svar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Att ha flytningar är en helt normal del av puberteten för tjejer. Ofta börjar men få flytningar i din ålder, och efter ett tag (runt ett år) senare börjar mensen. Om man inte har så mycket flytningar så tycker jag inte att du skall använda trosskydd. Problemet med trosskydd är att de torkar ut slemhinnorna så att kroppen börjar producera t.o.m. mer flytningar än den annars skulle göra.
Om dina flytningar börjar lukta konstigt (illa) eller får konstig färg, eller om du upplever klåda eller sveda så kanske det finns anledning att misstänka att man har fått en infektion. Men så länge de är klara och inte luktar så är det helt normalt.
Det är viktigt att du tvättar dig i underlivet med vanligt vatten alla dagar (inte tvål, eftersom det irriterar huden) och att du byter trosor. I bästa fall sover man helt utan trosor på sig så att underlivet får andas.
Men jag ser ingen anledning till oro i det du skriver. Bara att leva vidare.
Kram
Tessi