Flytningar
13.10.2021
Hej! Är en tvåbarns mamma som har fått extremt mycket flytningar efter första barnet (han är 4 år idag) så jag måste använda trosskydd hela tiden. Före barnen hade jag inte problem med flytningar och undrar vad det kan bero på. Har också fått svamp 3 ggr efter andra barnet, som är ett år nu. Min gynekolog kunde inte säga vad det beror på eller så förstod han inte.. Jobbigt med återkommande svamp också.. Använder en receptfri svamp salva. Anna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.10.2021
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt. Alla typer av besvär i underlivet tär på ens krafter, och förvärras ofta av att de är lite svåra att tala om öppet. Du är långt ifrån ensam om dina problem, men ibland tänker jag att det finns massor av saker om framför allt kvinnans könsorgan som man inte ännu känner till och därför kan det vara svårt att få rätt behandling.
Så tyvärr har jag inga mirakel-råd att ge dig som skulle få problemen att försvinna på en gång, utan det handlar ganska långt om att själv hitta en balans och metoder som passar för en själv.
Problemet med att använda trosskydd hela tiden är att de snarare förvärrar problemen. Slidans produktion av fukt fungerar lite som salivutsöndringen i munnen. Så att om du lägger in en torr trasa i munnen så kommer mer saliv att utsöndras för att den skall bli fuktig - eftersom det är tänkt att munnen skall vara det. Samma sak gäller underlivet. Det är meningen att slidan skall vara fuktig - så ju mer man torkar bort desto mer fukt produceras. Det blir med andra ord en ond cirkel att använda trosskydd som suger upp fukten - eftersom det produceras ännu mer för att ersätta den. Trosskydden består även till stor del av plast vilket gör att "ventilationen" i underlivet inte fungerar och att temperaturen stiger lite. Då temperaturen stiger och fuktigheten blir fel så leder det i sin tur till att fel bakterier kan få fotfäste och att pH-värdet kan bli fel vilket kan leda till svampinfektioner eller bakteriell vaginos.
Det som kan hjälpa är att försöka bryta hela denna cykel. De saker man då skall tänka på är t.ex:
• undvik att raka dig i underlivet. Könshåret hjälper till att bibehålla ventilationen
• använd trosor av bomull, inte av syntetmaterial eftersom de inte andas. Använd inte strings.
• undvik att använda trosskydd om du inte absolut måste göra det
• sov gärna helt utan trosor och försök undvika tätt sittande kläder på underlivet då du är hemma. Bra är det om man kan gå utan trosor i t.ex. lösa joggingbyxor så att underlivet får andas.
• Tvätta dig aldrig med tvål i underlivet utan enbart vatten. Det finns tvålar som utger sig för att vara speciellt anpassade för underlivet men de påverkar likväl bakteriefloran och gör att slidan måste producera mer fukt.
• Tvätta dig alltid efter sex, och vid behov kan man använda vagitorier eller kräm med mjölksyrabakterier efter sex för att inte pH-värdet skall bli fel.
• Om du har vaginalt sex utan kondom kan det vara bra om mannen inte får utlösning inuti dig (såvida ni inte försöker bli gravida) eftersom spermans pH värde är väldigt basiskt.
• Försök minska på intaget av socker eftersom svamp gynnas av socker.
Jag vet att det kan kännas tröstlöst att läsa detta, men det kan ju vara värt ett försök. Sedan då du har hittat en balans så blir kroppen kanske inte lika arg och känslig om man inte följer alla "regler" hela tiden. Det att du har upprepade svampinfektioner är ett tecken på att bakteriefloran och pH-värdet i ditt underliv är känsligt, så det skulle vara viktigt att bryta den cykeln. Det kanske skulle vara en idé att kontakta preventivrådgivningen och be om remiss till provtagning så att de kunde kolla upp svamp och clue celler, då kan man få en fingervisning om var man skall börja. Tveka inte heller att på nytt kontakta gynekolog om du känner att mina råd inte leder till någon förbättring.
Kram,
Tessi