Flytningar
27.05.2018
Är det normalt att få helt plötsligt under en dag en stor mängd flytningar utan orsak? Har oxå svaga smärtor nere vid höger sida av magen. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2018
Hej.
Förlåt (!!!) att du har fått vänta så länge på ett svar. Jag kan inte förklara varför jag missat den :(
Det är helt normalt fast man ibland har mer flytningar än man normalt har. Flytningarna är lite som slidans salivutsöndering, och de finns till för att hålla slidan ren och slemhinnorna friska. Så ibland kan det behövas mer "saliv" än andra gånger och det behöver inte betyda att någonting är fel. Det kan ha samband med din magsmärta, men det kan också vara ett sammanträffande.
De enda gångerna man egentligen behöver följa upp eller fundera över sina flytningar är om de börjar lukta konstigt eller om de ändrar färg och blir grönaktiga. Då brukar det tyda på att man har nån form av infektion. Det behöver inte heller vara allvarligt, men ibland måste man få hjälp i form av salva eller medicinkur beroende på vad det är för infektion.
Eftersom du fick vänta så himla länge på ditt svar så kan det hända att problemet redan har löst sig av sig själv, men om du fortfarande har ovanligt mycket flytningar eller om du har fått andra symtom (lukt, konstig färg på flytningarna, sveda eller klåda) så kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort. Annars är det nog bara att leva vidare och följa med.
Kram
Tessi