Födelsemärke...
30.01.2017
Hej! jag undrar om födelsemärken kan uppkomma på de inre blygdläpparna och är det i så fall något farligt? och om det inte är möjligt vad kan det då vara som liknar på ett födelsemärke?
Myran

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.02.2017
Hej,
Födelsemärken kan dyka upp precis var som helst på kroppen, också på könsorganet eller bröstvårtorna eller precis var som helst. Jag vet ju inte hur ditt födelsemärke ser ut i detta fall, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Om märket kliar eller irriterar på något sätt så kan du gå t.ex. till preventivrådgivningen och visa upp det för att höra deras åsikt, men annars är det nog bara att ta det lugnt, och kanske nämna det i samband med nästa gyn. undersökning. OM du har haft oskyddat sex så att det finns en risk att det kan röra sig om en könssjukdom så är det bra att kolla upp saken, men om du inte har det så är det sannolikt helt harmlöst.
Ingen panik.
Kram
Tessi