För små bröst
13.09.2018
Hej! Jag fyller 15 om en månad och fick min mens för ett är sedan, men mina bröst har knappt växt alls. Jag har typ en 65aa kupa och det känns knappt som brösten växer. Brukar inte brösten nästan vara färdigväxta när man för sin mens egentligen? Och annars, varför har mina bröst knappt växt under ett helt år??? Jag börjar få lite panik ärligt talat.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2018
Hej.
Nej, brösten har nog inte vuxit klart då man får sin mens, så du behöver inte oroa dig. De kommer att förändras ännu. Brösten fortsätter ju egentligen ändra hela livet, men med tanke på att du fick din mens för ett år sedan så har du nog flera år kvar av utveckling.
Jag gissar att du även i övrigt är ganska smal, vilket ju också påverkar storleken på brösten i de flesta fall. Försök att sköta om din kropp så bra du kan. Ät, motionera och vila i lämpliga mängder så har din kropp bäst förutsättningar att utvecklas normalt.
Det finns ingen möjlighet för mig att säga när dina bröst kommer att ändra, eller hur stora de kommer att bli. Men det du skriver låter helt normalt. Det är inte alls ovanligt att brösten börjar växa först i din ålder och det bästa du kan göra är därför att ha tålamod och tycka om dig själv.
Kram
Tessi