Förlossning
12.01.2022
Hej!
Får man välja att föda barn själv? Har ingen jag vill ha med i förlossningen, men alla säger jag inte kommer klara det själv?
Är det vanligt att kvinnor är ensamma i förlossningen? gravid
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
13.01.2022
Hej,
Det är självklart att du får föda ensam! Om du önskar ha det så, så är det självklart att du ska få göra det!
Alla vill olika! Ingen har sagt att man MÅSTE ha någon med sig. Det jag tror att dessa personer som påstår att du inte skulle klara det aldrig själva skulle kunna tänka sig föda ensamma. Men klarar det, det gör du självklart! Du har en barnmorska vid din sida hela tiden, som kommer stötta dig genom förlossningen!
Det är inte super vanligt att kvinnor väljer att föda ensamma, men jag har själv förlöst kvinnor som kommit ensamma! Lycka till!
Kram!
Malin