Gynekolog
04.10.2021
Hej!
Jag hade för ca 3 månader sedan svamp i underlivet (tror jag, iaf stämde symptomerna in på det). Jag köpte från apoteket receptfritt läkemedel för att få bort det, och det hjälpte. Men nu misstänker jag att jag har det på nytt. Och jag undrar om det går att ta samma läkemedel igen utan att jag besöker en gynekolog.
Jag skulle inte vilja åka till en gynekolog men det kanske är det bästa nu? Isåfall att ni tycker jag ska åka till en gynekolog så hur gör man? Kostar det? Behöver föräldrarna få reda på det? Kan man gå via skolhäslovården för att komma i kontakt med en gynekolog?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.10.2021
Hej,
Om dina symtom är alldeles tydliga, d.v.s. klåda i inre och/eller yttre genitalier och gryniga vita flytningar så kan du nog behandla dig med samma läkemedel som senast. Men om du är osäker, eller om du har haft oskyddat sex så att det kan röra sig om en könssjukdom så tycker jag att det skulle vara bra att du kontaktade preventivrådgivningen.
Svampinfektioner är inte farliga, även om de är jobbiga. Och ofta är det så att vissa personer helt enkelt har lite större tendens att drabbas. Då kan det vara bra att fundera igenom vad man själv kan göra för att undvika det. T.ex. sova utan trosor, alltid tvätta sig efter sex, inte använda för tätt åtsittande kläder, inte tvätta sig i underlivet med tvål o.s.v.
Om du vill besöka en gynekolog eller diskutera saken med en barnmorska/hälsovårdare så kan du kontakta preventivrådgivningen vid din hälsocentral. Det kostar inte någonting och inget meddelande skickas hem om saken. Men om du går och diskuterar saken med din skolhälsovårdare så kan hen säkert hjälpa dig att boka en tid.
Det är ingenting du behöver skämmas över. Svampinfektioner kan drabba vem som helst och det betyder inte att du har gjort någonting fel.
Kram,
Tessi