Gynundersökning?
22.10.2020
Hej! Skall man åka på gynundersökning så man har p piller. Mina vänner som använder p piller har varit. Jag skulle vilja åka och kolla så allt är ok. Måste jag boka tid själv? Hur gör jag isf? Vad skall jag säga? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2020
Hej,
Olika kommuner har lite olika system för när man gör undersökningen. På vissa ställen görs den gynekologiska undersökningen i samband med att man skriver ut ett hormonellt preventivmedel, och i andra kommuner gör man undersökningen först då man använt dem ett tag. För din generation har det inte varit samma "brådska" att alla skall bli undersökta eftersom en stor del av tjejerna i din ålder har tagit HPV-vaccinet så det finns inte samma behov att ta papa-prov.
Men om du vill kolla upp att allting är som det ska, och du har varit sexuellt aktiv redan ett tag så tycker jag att det är helt befogat att du skulle gå på en undersökning. Då ringer du helt enkelt till preventivrådgivningen och säger att du vill bli undersökt eftersom du aldrig har varit. Det är ju din egen hälsa det handlar om så jag tycker att det är en bra sak att du själv vill ta ansvar för den. Numret hittar du på din hemkommuns hemsida.
Kram,
Tessi