Hårborste
05.09.2021
Hej! Jag är en tjej som är kåt typ hela tiden. Jag brukar lägga in en hårborste i slidan. Har ni andra saker att lägga in eller tips på bra sex leksaker. KenKen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2021
Hej,
I den ålder där du befinner dig just nu är det helt normalt att hormonerna har vaknat och att man känner sig kåt. Det är inget fel med det och ingenting man behöver känna sig orolig över. Sexuell energi är en enorm kraftkälla, men det innebär inte att man nödvändigtvis skall ha sex med någon eller att man är redo för det.
Försök istället att göra det bästa du kan av denna tid genom att lära känna dig själv och din egen kropp. Njut av dina egna fantasier - eftersom de är dina egna och är på precis "rätt nivå" för dig.
Som sexleksak/hjälpmedel kan du använda egentligen vad som helst så länge det är helt och rent och inte kan gå sönder eller orsaka skador på din kropp. Om man är osäker på huruvida man får föremålet helt rent så kan man alltid trä på en kondom utanpå det och på så sätt vara trygg. Om man inte tycker att de föremål man hittar hemma är tillräckligt intressanta så kan man från t.ex. Citymarket köpa en serie olika sexleksaker som heter "Smilemakers". De kostar ungefär 20-25e/styck och är ett bra hjälpmedel då man försöker ta reda på vad man tycker om. (De finns i samma hylla som kondomer och glidmedel.)
Bara att fortsätta lära känna dig själv.
Kram,
Tessi