Hej
22.09.2022
Jag tror det är nåt fel på mig. Jag har aldrig fått in ett finger eller en tampong ( fast jag använder glidmedel). Och när jag kollar där nere och öppnar och lyser så är det kanske 1 centimeter och sedan direkt bara en vägg. Svårt att förklara men ja hur vet jag om jag har nåt konstigt och finns det någon sida var jag kan titta hur det ska se ut typ? Vill inte gå till nåt proffs eller nåt heller. Mackan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2022
Hej,
Du skriver att du har försökt lägga in en tampong, så då utgår jag ifrån att du har mens? Det faktum att du har mens innebär att det finns ett hål eftersom blodet kan ta sig ut från livmodern. Det är jättesvårt att veta vad det beror på att du inte får in ett finger eller en tampong. Det kan vara så "enkelt" att din slidkrans är spänd. Det lättaste skulle vara att du bokade en tid till preventivrådgivningen så att en barnmorska fick undersöka dig. Det är alltid nervöst då man första gången skall på en gynekologisk undersökning - men barnmorskorna har gjort undersökningar massor av gånger och de vet att det måste göras försiktigt. OM det faktiskt skulle vara någonting som är "fel" så kan barnmorskan ordna så att du får träffa en läkare.
Det du kan göra på egen hand är att försöka slappna av och testa igen med glidmedel och dina fingrar. Det är vanligt att man spänner sig (speciellt om man själv oroar sig över att någonting skall vara fel eller att det skall göra ont). Ta det försiktigt och i lugn och ro då du undersöker dig själv. Gärna så att du ligger på rygg eftersom det då är störst sannolikhet att du slappnar av i musklerna.
Det är knappast så lätt att hitta en representativ bild av hur det "borde" se ut eftersom alla underliv är lite olika. Jag vet att du inte vill bli undersökt, men jag tror ändå att det skulle vara det lättaste sättet för dig att få svar på om allting är som det ska. Så tveka inte att kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och berätta om din situation. Det är ingenting du behöver skämmas över.
Kram,
Tessi