Hemorojder eller vad?
12.07.2019
Hej, jag märkte av det första gången någon gång under december att jag fick hemsk klåda kring analöppningen samt små hudflikar elr veck som gjorde ont. Ett tag var det bättre men nu har det kommit tillbaka och har haft det från och till i ett par månader.
Ibland känns det som att det är helt öppet och att jag inte kan hålla tätt samtidigt som det ibland känns som att det skulle finnas ett lock och det är totalt stopp och för trångt. Dessutom kan man se/känna en del av slemhinnan utanför själva hålet ibland och tydliga veck utanpå. Detta dock endast på ena sidan av hålet.
Vad är detta och vad ska jag göra? Trött på att det kliar och gör så ont samtidigt som jag är orolig att det är nåt värre. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2019
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Hemorrojder och hudflikar kan nästan vem som helst få. En bidragande orsak är om man ofta har förstoppning, eller diarré - så att man sitter mycket och länge på toaletten och krystar mycket. Oftast behövs det inget ingrepp för att rätta till saken utan man kan börja med att försöka styra upp sin kost så att man inte har förstoppning/diarré, och man kan använda receptfria salvor som man kan köpa på apoteket. (T.ex. Sheriproct Neo)
MEN jag tycker att du skall boka en läkartid så att en läkare får undersöka dig och se hur det ser ut. Du kan då ringa till din egen hvc och boka en läkartid. Du kan helt enkelt konstatera att du har hemorrojder som är besvärliga. Jag VET att det inte är en sådan sak som man vill uppsöka läkare för, men om alternativet är att man går omkring och oroar sig eller har problem så är det ändå bättre att kolla upp saken. Läkare pratar om hemorrojder varje dag, ochså med unga människor, så det är ingenting du behöver skämmas över.
Ta tag i saken så slipper du fundera mera på det sen.
Kram
Tessi