Hittar inte hålet!!
29.08.2021
Hej! Jag kan verkligen inte hitta hålet! Jag har min mens men kan inte sätta in en Tampong eller onanera tror jag. Det finns Lixom typ inget hål!! Ska jag besöka en mottagning eller vad ska jag göra? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.09.2021
Hej,
Oroa dig inte. Hålet finns nog där.
Du skriver att du har mens, så det i sig är ett säkert tecken på att du nog har en slidöppning. Det jag nu tycker att du skall göra är att leta rätt på en spegel och låsa in dig på ditt rum så får du undersöka dig själv lite.
Lägg dig på sängen med ordentligt med dynor under huvudet eller sätt dig på huk ovanför spegeln så ser du rätt bra. Jag tycker att ALLA tjejer borde ta reda på hur de ser ut i underlivet, så att de får en rättvis bild av det (och inte bara ser de blekta och opererade underliv som man ser på film...)
Det du kommer att se då du undersöker dig själv är dina blygdläppar, de yttre och de inre. Högst upp där de inre blygdläpparna möts sitter din klitoris. Det är oftast det mest känsliga stället och kanske de flesta tjejer onanerar genom att smeka detta ställe (d.v.s. inte genom att föra in någonting i slidan. Givetvis handlar onani om att man skall göra på det sättet som känns skönt - och vissa tycker att det är skönast att föra in fingrarna eller något annat föremål i slidan - men alla onanerar inte på det sättet.)
Mellan de inre blygdläpparna finns också urinrörsmynningen, där kisset kommer ut. Men detta hål är så litet så det kan man inte missta för något annat. Du skulle med andra ord inte "i misstag" kunna lägga in någonting dit eftersom det inte ryms. Slidöppningen finns där blygdläpparna möts igen, och om du sitter på huk ovanför spegeln så ser du nog den. Men det är inte alls en självklarhet att det skall vara lätt att föra in en tampong eller fingrarna i slidan om man inte har gjort det förr - eftersom slidöppningen lätt reagerar på stress eller oro med att knipa ihop sig lite. Så jag tycker att du i lugn och ro skall börja med att undersöka dig själv. Titta och känna efter. Använd gärna lite olja (t.ex. babyolja) och testa att föra in ett finger.
Sedan då det känns bekvämare så kan du testa med tampong, men även det kan kräva lite övning och man måste inte använda tampong, bindor är ett väldigt fungerande alternativ.
Lycka till och ta kontakt på nytt om någonting känns oklart.
Kram,
Tessi