Hjälp
02.12.2018
Hej jag har fått en knöl på insidan av blygläppen rätt högt upp .. fick den för någon dag sedan och den är öm, är detta farligt? Kan det vara ett inåt växt hårstråd fast det endast är en knöl? Vad skall jag göra? Hej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.12.2018
Hej.
Det kan vara en inflammerad talgkörtel eller helt enkelt en vanlig finne. Finnar kan dyka upp precis var som helst på kroppen och beroende på var de är belägna så kan de vara ganska ömma. Så jag tycker inte att du behöver göra annat i nuläget än att följa med, och undvika att klämma på knölen.
Skulle den bli ännu mer smärtsam eller onormalt stor så kan du vända dig till hvc för att kolla upp saken, men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi