Hjälp!
30.11.2019
Mitt hår där nere växer lite ut på låren, och det gör mig otroligt osäker då det syns med till exempel bikini. Jag vet inte om jag vill raka, eftersom har hört att det då kan växa ut tjockare och längre, och kanske längre ut på låren? Skulle kunna tänka mig att vaxa, men har läst att det kan vara ”farligt” att göra hemma, och en salong kanske inte tar in minderåriga (vill inte fråga min mamma om lov)?
Väldigt tacksam för svar Tjejmedproblem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2019
Hej.
Det 'är nog inte alls ovanligt att könshåret växer ut mot låren, så inget onormalt alls med det.
Det du har att välja mellan är antingen att låta det växa, att raka, vaxa eller gå till salong.
Om man rakar sig så blir hårstråna lite grövre precis som du skriver, och de växer rätt snabbt ut igen. Men det är snabbt och billigt.
Att vaxa sig hemma är inte svårt idag, speciellt inte om det gäller "bara" håret vid bikinilinjen. Från större varuhus kan man köpa färdiga vaxremsor som det är bara att klistra på och knycka loss. Alla har lite olika smärttröskel men det är inte speciellt smärtsamt. Det kan kännas lite klottigt första gången man gör det men bara man blir van så är det väldigt enkelt.
Att vaxa eller sockra sig på salong är effektivt och resultatet oftast bra, men det är betydligt dyrare. Jag tror nog att de tar emot kunder under 18.
Du kan kanske börja med att raka dig, och om du efter det inte är nöjd med resultatet så väntar du på att det växer ut igen och då kan du testa att vaxa dig istället?  Hårväxten kommer inte att börja växa på ett större område bara för att du rakar dig, var könshåret växer beror ju på var hårsäckarna finns - och det påverkas inte av rakning.
Kram
Tessi