Hjälp mig!!
16.08.2017
Hej!
Jag är en tjej på 16 år som rider. Jag börjar på ett ridgymnasium nu och har egna hästar så jag rider ca 3 gånger per dag och det är lite jobbigt för mig. Det är nämligen så att min ena inre blygdläpp är mycket längre än den andra och när jag rider får jag liksom "trycka in den" i mitt slidhål men ibland när jag svettas eller har flytningar så trillar min blygdläpp ut och när jag rider så skaver det och gör så fruktansvärt ont och är obehagligt. Jag vägrar att operera eller gå till en gynekolog för jag är rädd så jag ligger risigt till.. jag vet inte vad jag ska göra. Det hindrar mig en massa! Den åker liksom ut och hamnar i kläm och jag berättar inte det för nån för jg skäms. Utseendet är inget fel för jag bryr mig ej osv! Utan endast pga smärtan och skavsår. Skulle jag operera så måste jag vänta ett tag med ridningen och jag är ju bara 16 år.. men eftersom jag rider och tävlar så hinner jag ej vänta.. hjälp!!!! Ellinor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.08.2017
Hej.
Jag förstår att det är ett problem, men är inte heller säker på att jag har någon direkt lösning på det.
Mitt förslag skulle vara att du kan testa att ha en tjock binda i trosorna när du rider, då fördelas trycket mot underlivet lite annorlunda så att det kanske inte skaver så mycket. Det brukar finnas ganska tjocka bindor till salu i butiken, och de är ofta billigare än tunna bindor. Alternativt kanske du kan testa med en bit skumgummi som du klipper i lämplig form, bara så att trycket fördelas på ett sätt så att det inte gör ont att rida. Det kanske kan vara värt ett försök.
Men om det inte funkar så tycker jag att du skall tala med en läkare eller gynekolog. Det är ett väldigt vanligt problem bland tjejer som rider, så du är knappast den första som tar upp problemet med läkaren. Att få remiss till en operation är sedan en helt annan sak, och det går inte nödvändigtvis så snabbt. Men det kan nog vara värt "besväret" eftersom du ju antagligen har tänkt fortsätta rida. Då är några veckors avbrott kanske inte så farligt. Men det är hur som helst någonting som du bestämmer själv och kan diskutera med läkaren. Du skall inte vara rädd för att tala om ditt problem eller söka hjälp, det är inte skamligt eller pinsamt på något sätt.
Sköt om dig och lycka till!
Kram
Tessi