Hjälp snabbt!
04.10.2018
Hej, jag hade glömt min tampong i i 13h. Jag har inte mens än. Kan jag bli sjuk? Är JÄTTE orolig!! Vad ska jag göra om jag börjar få feber (har inte fått det utan undrar bara). Kontakta hälsovården? Vad händer sen?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2018
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Idag är det väldigt ovanligt att man får den s.k. tampongsjukan (TSS - Toxic shock syndrome). Men det är ganska självklart att det inte är bra för slemhinnorna eller bakteriefloran i underlivet att ha en tampong där så länge. Och min fråga är således - varför hade du en tampong inne i 13 timmar om du inte har mens?? Tampong skall inte användas annat än då du har mens, eftersom det är en påfrestning för slemhinnorna att torka ut på det sättet.
OM du skulle få feber så skall du vända dig till hvc, men jag tror som sagt inte att du behöver stressa. Tampongerna är idag gjorda av ett helt annat material än på den tiden då TSS var vanligare, och hygienen är i största allmänhet bättre. Så med tanke på hur mycket det ännu talas om tampongsjukan så är det kraftigt överdrivet i jämförelse med hur sällsynt det är.
Mitt förslag är att använda trosskydd eller binda om du är orolig över att din mens skall komma plötsligt, och att sedan köpa en menskopp - som kan sitta inne längre och är skonsammare mot både miljön och kroppen.
Kram
Tessi