Hur rakar jag mig?
09.03.2020
Hur rakar jag min snippa? Jag har försökt flera gånger och blir bara röd och får finnliknande prickar och det kliar av stubben. Jag gillar looken av att vara hårfri och jag gillar känslan. Katten

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.03.2020
Hej.
Det är nog ett vanligt problem du beskriver. Eftersom det är varmt och fuktigt och förhållandevis mycket bakterier i underlivet så är det vanligt att många reagerar som du. Dels kan rakningen orsaka små sår vid huden (precis där hårstråna sitter fast), och dels kan rakningen orsaka inflammationer i hårsäckarna och inåtväxande hårstrån. I sig är det ju inte farligt men om man rakar hela underlivet så kan det leda till att bakteriefloran ändrar och att men t.ex. får mer flytningar, och så är det givetvis inte så kul att det kliar konstant. Det du skall tänka på då du rakar dig är att hyveln bör vara vass och ren, och att hudområdet skall vara rent.
Ett alternativ till rakning som du också kan göra hemma är att vaxa dig. Det kan upplevas som lite klottigt och är kanske i högre utsträckning någonting man måste lära sig - men resultatet håller längre och för många är det ett sätt att undvika hudproblemen. Det finns färdiga paket för vaxning av bikinilinjen/underlivet att köpa i butiken.
Ett tredje alternativ är att vaxa sig eller sockra sig på salong, men då är kostnaden en helt annan.
Mer om hur du kan avlägsna oönskad hårväxt från kroppen kan du läsa här.
Kram
Tessi