Illa luktande
03.04.2019
Hej! Luktar illa i könsorganet liksom känner av de själv ibland och känner mig äcklig som gjör det. Va kan ja göra så int ja sku Lukt illa där ifrån? Vi får exempel Vis inte ha parfym på oss i skolan vi har parfymförbjud. Byter underkläder en gång varje dag och Försöker Tvätta mig där varje kväll och morgon Men en liksom "handdusch" Men de hjölper int. Duchar mig varannan dag. Sku va glad om jag får några tips om Hur int ja ska Lukt ill. Lukt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.04.2019
Hej.
Underlivet är ganska känsligt, så om du luktar illa så är det oftast ett tecken på att någonting är fel med bakteriefloran där. För det första skall du inte tvätta dig så ofta som två gånger om dagen. Varje gång man tvättar sig så måste kroppen börja från början med att bygga upp bakterierna, så om du tvättar dig två gånger om dagen så blir det väldigt mycket jobb för underlivet, det räcker bra med en gång - och tvätta alltid bara med vatten. Aldrig tvål i underlivet eftersom det torkar ut slemhinnorna och lätt gör dem irriterade.
Det andra du kan göra är att gå till apoteket och köpa mediciner som hjälper då man vill återställa slidans pH-balans. T.ex. Vagi-C eller Vagi-Care. Medicinen är i form av kapslar som du lägger in i slidan då du går och lägger dig på kvällen. Följ anvisningarna i förpackningen. Sov gärna helt utan trosor och försök att inte använda så tajta kläder. Använd underkläder av bomull och inte strings.
Om du efter att du använt kapslarna inte tycker att det hjälper så tycker jag att du skall ta upp saken med din skolhälsovårdare. Det betyder antagligen inte att det är något stort eller allvarligt fel för att det luktar, utan antagligen är det bara frågan om en obalans - och det går att åtgärda.
Börja med att gå till apoteket.
Kram
Tessi