illa luktande lukt
11.10.2017
Hejsan Decibel! det var ett tag jag skrev sist hit och det var angående illa luktande lukt från underlivet att det kommer igenom trosor och byxor dvs lukten ungefär för ett år sedan och då var symtomen illa luktande flytningar och lite klåda och gryniga flytningar och var och kolla upp det till en läkare och de skrev ut medicin som var diflucan och det hjälpte. Men nu är läget så att nu är det exakt samma lukt från underlivet och bara lite gryniga flytningar som är vit men kan skifta lite i gul färg men ingen klåda och då undrar jag ju såklart om det kan vara någon svampinfektion som är på g eller något PH värde som har rubbats jag har inte mycket kunskap om detta ämne och läste lite på internet men beslöt mig att skriva hit och kolla om ni har någon gissning för ni har hjälpt mig så mycket och det är jag så tacksam över!
Tack på förhand och ha ett härligt höstlov som väntar bakom dörren! <3

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2017
Hej,
Det kan absolut hända att det är svampinfektion på gång igen. Det är ganska vanligt att man får det upprepade gånger. Vissa tjejer får lättare urinvägsinfektion och andra får lättare svampinfektion, det hänger ihop med vårt immunförsvar och hur vi lever.
Eftersom du känner igen symtomen så tycker jag att du kan gå direkt till apoteket och köpa Diflucan. Det säljs utan recept och du har ju blivit undersökt av en läkare en gång tidigare för "samma sak". Försök även att "lufta" ditt underliv, d.v.s. sova utan trosor och bara använda trosor av bomull. Tvätta dig med vatten, undvik tvål. Och försök att dricka mycket vatten, även om problemet inte härstammar från urinvägarna så skadar det inte att spola igenom systemet.
Om dina symtom inte skulle försvinna inom en vecka så kan du kontakta preventivrådgivningen eller en läkare efter det.
Ha en skön höst även du!
Kram
Tessi