Infektion tillbaka
04.06.2019
Hej Decibel.
För snart ett år sedan besökte jag gynekologen och hon berättade att jag hade en infektion i underlivet (oidentifierad, enda symptomet var en stark lukt från underlivet). Jag fick Canesten för utvärtes behandling och en annan produkt, vars namn jag inte kommer ihåg, som skulle upp i slidan. Efter kurerna försvann lukten och allt verkade normalt.
Nu tror jag infektionen är tillbaka. Det luktar inte alls lika starkt men det är helt klart samma lukt. Inga andra symptom. Vad ska jag göra? Jag är utomlands i ett par månader så jag kan inte gå till min gynekolog. Borde jag gå till apoteket och köpa Canesten som jag hade förra gången (om det finns) eller är det bättre om jag väntar tills jag kommer tillbaks till Finland och kan träffa gynekologen? Vet att det inte är panik att behandla men det skulle ju förstås vara trevligare om jag inte hade infektionen.
Tacksam för svar. F20

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Eftersom jag inte vet vilket land du befinner dig i så har jag svårt att ge dig något konkret råd på vilken medicin du kan använda, men i de flesta länder finns det receptfria mediciner på apoteket som skall reda upp bakteriekulturen i underlivet, så det tycker jag att du skall satsa på. Kolla på "intim"-hyllan på närmaste apotek.
Eftersom det inte låter som en typisk svampinfektion, utan mer som en obalans i pH-värdet så tycker jag inte att du skall behandla dig med Canesten. Risken är då snarare att det irriterar slemhinnorna än att det gör någon egentlig nytta. Det vanligste symtomet på svampinfektion är klåda och vitaktig flytning, inte att det luktar konstigt.
Kolla på apoteket om du hittar något för slidans pH-värde. Sov utan trosor, tvätta dig endast med vatten och undvik att ha för tätt sittande kläder. På så sätt har kroppen bäst förutsättningar att klara av infektionen.
Kram
Tessi